Viestintä ei epäonnistu vaan sen ominaispiirteet ovat aina läsnä

Viestintä epäonnistuu aina. Ei muuten epäonnistu.

Viestintään kuuluu tiettyjä ominaispiirteitä, jotka toteutuessaan voidaan tulkita epäonnistumiseksi. Usein nämä piirteet – kuten tulkinnan moninaisuus – toteutuvat aina jossakin määrin. Oleellista on, missä kohdeyleisössä vaikutukset ovat toivotut ja miten voimakkaasti ei-toivotut ominaisuudet ovat läsnä.

Viestintä ei tapahdu tyhjiössä eikä viestinnän lopputulosta voi koskaan aukottomasti ennustaa. Kun viestinnän ameebamaisen luonteen hyväksyy ja tunnistaa, sen lonkeroita voi pyrkiä säätelemään haluttuun suuntaan.

Ammattiviestijä tuntee viestinnän työkalut ja osaa hyödyntää niitä kontekstiin sopivasti sekä tarkoituksenmukaisesti, jotta viestinnän tuloksia voidaan yrittää ohjata mahdollisimman hyvin kohti tavoitteita.

Mitä ominaispiirteitä viestintään sitten kuuluu? No ainakin seuraavat:

1. Et voi koskaan täydellisesti säätää viestisi tulkintaa eri kohdeyleisöissä.

Hyväksy, että viestistäsi voidaan vääntää tarkoitushakuisia meemejä ja väärinymmärrettyjä lehtiotsikoita. Et voi millään viestinnällisellä konstilla estää sitä, jos joku haluaa lukea viestiäsi kuin piru raamattua. Hyväksy tämä ja mieti toimintamallit etukäteen. Tämä on normaalia maineenhallintaan kuuluvaa varautumista.

Tärkeintä on, että tunnet ydinkohderyhmäsi. Sinun on ensisijaisesti vakuutettava heidät. Miten tavoitat heidät, miten heitä on puhuteltava, mitä tunnetta on käsilläolevassa tilanteessa välitettävä ja miten se tehdään onnistuneesti? Tämä on viestinnän ammattitaidon kovaa ydintä.

Jos viestisi tulkitaan eri tavalla kuin mitä tarkoitit, kyse ei välttämättä ole viestinnän epäonnistumisesta. On mahdollista, että tietyt yleisöt tulkitsevat kaiken sanomasi oman agendansa mukaisesti, eikä kyseisen viestin uudelleenmuotoilu muuttaisi mitään.

2. Et koskaan tavoita kaikkia, vaikka viestisit jokaisessa kanavassa kellon ympäri.

”En ole kuullutkaan tästä.”

”Miksei tästä ole viestitty mitään?”

Tuttuja kommentteja jokaiselle viestijälle tilanteessa, jossa olet puolen vuoden ajan viestinyt asiasta kaikissa mahdollisissa ja mahdottomissa kanavissa, julkaissut 5 kyselyä, avannut palautekanavan, järjestänyt 3 palautteenkäsittelytilaisuutta ja julkaissut lukemattomia tiedotteita, somepostauksia, intrauutisia ja nukketeatteriesityksen.

Et koskaan tule tavoittamaan kaikkia. Jollakin menee aina viesti ohi ja se tuntuu kyseisen henkilön mielestä kurjalta ja jopa epäreilulta. Hyväksy tämä. Pahoittele. Toista kaikki oleellinen tieto. Jatka viestimistä.

Tämäkään ei ole viestinnän epäonnistuminen vaan kuuluu ihmisluonteeseen. Ohitamme tärkeääkin informaatiota niin kauan kuin se ei tosiasiallisesti kosketa meidän arkeamme. Vaihdamme tietokoneen salasanan vasta, kun kone ei enää avaudu vanhalla, tilaamme uuden henkilökortin vasta, kun vanha ei enää avaakaan ovia ja niin edelleen.

3. Sävy, viestin sisältö, ajoitus, kanava tai kuvitus on aina jonkun mielestä väärä.

Joku on aina tyytymätön. On mahdotonta saavuttaa koko ihmiskunnan kattavaa konsensusta siitä, miten pitäisi viestiä. Tee perustellut ratkaisut ja rakenna ne yhdessä ydinhenkilöiden kanssa. Kun päätökset on tehty, seiso niiden takana. Ole kuitenkin avoin arvostelulle ja tutki sitä rehellisesti – aina on mahdollisuus oppia! Mutta muista, että on myös mahdollista, että tehdyt ratkaisut ovat kritiikistä huolimatta olleet parhaat mahdolliset tilanteessa, jossa ne on tehty.

Arvostelu ei välttämättä ole merkki epäonnistumisesta vaan merkki siitä, että asia herättää tunteita ja on siis tärkeä. Olette osuneet johonkin merkitykselliseen! Suhtautukaa teemaan siis jatkossa sen vaatimalla painoarvolla.

Tutustu viestintäpalveluihini, jos kaipaatte tukea viestinnän selkeyteen tai maineenhallintaan!

Tutustu muihin artikkeleihin

Laita viesti WhatsAppiin!