Tekoälyn ja lainsäädäntö julkisella sektorilla

Tekoälyä on mahdollista hyödyntää monissa työtehtävissä julkisella sektorilla! Perataan ensin hieman, mitä uudistetut lait sanovat automaattisesta päätöksenteosta.

Toukokuussa astuivat voimaan lakimuutokset, joilla säädellään julkisen hallinnon automaattista päätöksentekoa. Tämä on hieman eri asia kuin yleinen keskustelu luovasta tekoälystä, mutta kietoutuu kuitenkin teemaan automatisaation ja koneavusteisuuden kautta.

👉 Lain mukaan hallintoasian voi ratkaista automaattisesti, jos se ei edellytä tapauskohtaista harkintaa, esimerkiksi henkilökohtaisen tilanteen arviointia, kokonaisarviota tai hakemuksessa esitettyjen lisätietojen arviointia.

Ratkaisu on kuitenkin tehtävä ihmisen määrittelemien käsittelysääntöjen perusteella, vaikka ihminen ei ratkaisua laadikaan eikä sitä tarkista.

☝️ Käytännössä tämänkaltaista automaattista päätöksentekoa tapahtuu esimerkiksi, kun lasket itse itsellesi uuden verokortin ja saat ratkaisun välittömästi. Käsittelysäännöt ovat puhdasta matematiikkaa – luovaa tekoälyä ei tässä tarvita. Käytännössä uudistettu lakipaketti sulkeekin oppivien tekoälytekniikoiden käyttämisen kokonaan pois, mutta vain päätöksenteosta.

💡Sääntely ei koske muita käsittelyvaiheita eikä rajoita avustavan automaation käyttämistä.

Mihin sitä tekoälyä sitten voisi julkkaripuolella käyttää? Tätä on pohtinut esimerkiksi Sitra erinomaisessa selvityksessään.

Sitra listaa optimaalisia käyttömahdollisuuksia tekoälylle. Näissä toiminnoissa ollaan etäällä yksilöä koskevista päätöksistä eikä tekoäly toimi itsenäisesti vaan on avustavassa roolissa. Selvityksen mukaan näissä toiminnoissa ei ole tunnistettavissa ilmeisiä viranomaistoimintaa koskevia rajoituksia tekoälyn käytölle.

Tällaisia käyttömahdollisuuksia ovat esimerkiksi:

✅ infrastruktuurin käytön valvonta ja resurssitarpeiden ennakointi

✅ tiedonhaun, käännöstyön ja dokumenttien laadinnan tehostaminen

✅ poikkeamien tunnistaminen ja ennakointi

✅ tilastolliseen analyysiin perustuva tietojohtaminen.

Varsin riskittömiä käyttömahdollisuuksia on muitakin, mutta näiden osalta hyvää hallintoa, viranomaisen tiedonhallintaa sekä henkilötietojen käsittelyä koskevat reunaehdot tulee huomioida erityisen tarkasti. Tarkasti harkiten tekoälyä voisi hyödyntää myös seuraavissa toiminnoissa:

✅ päätösten taustoittaminen ja valmistelu

✅ hallintoasian vireilletulo

✅ neuvonnan automatisointi.

Aivan erinomainen esimerkki ja rohkea avaus on LVM:n hanke, jossa suomalaiseen kielimalliin perustuvaa luovaa tekoälyä hyödynnetään lainvalmistelutyön tukena! Hankkeen tiedotteen mukaan: “Luova tekoäly voi auttaa aineistojen etsinnässä, tekstien tiivistämisessä ja kokoamisessa. Lainvalmistelija voi hyödyntää sitä esimerkiksi hallituksen esityksen nykytilaa koskevan osion kirjauksissa ja taustamuistioiden kirjoittamisessa.”

Tästä odotan lisäkuulumisia innolla!

Soveltamismahdollisuuksia löytyy kyllä runsaasti julkiseltakin sektorilta, kunhan ne tunnistetaan harkiten ja moniammatillisesti.

Jos tarvitsette erityisesti julkisen sektorin toimintaan erikoistunutta tekoälykouluttajaa, autan mielelläni! Tutustu koulutustarjontaani tai pyydä räätälöityä pakettia.

Tutustu muihin artikkeleihin

Laita viesti WhatsAppiin!