Tehokkuusajattelu on tullut tiensä päähän

Ruuvipenkki ei ole kestävä tapa hankkia kilpailuetua. Nyt tarvitaan aitoja sinisiä meriä, niitä omia alueita, jotka tuovat asiakkaille muista poikkeavaa lisäarvoa.

Enemmän ja nopeammin on kaluttu loppuun. Tehokkuusajattelu on niin last season! Yksinkertainen tehokkuusajattelu ei kanna pitkälle, koska:

☝️ Jokainen saa tekoälystä tehokkuusboostin. Se ei ole kilpailuetu, jos kaikilla on se.

☝️ Tuotannon lisääminen ei ole ekologisesti kestävää. Emme tarvitse enemmän vaan harkitummin.

☝️ Lisätehojen puristaminen ihmisistä ei ole inhimillisesti kestävää eikä pitkässä juoksussa lisää tuottavuutta — hyvinvoiva ihminen työskentelee paremmin.

Tähän tehokkuuskritiikkiin liittyy aiempi postaukseni, jossa arvostelin juustohöyläämistä: se tuo välittömästi pikavoitot, mutta ajan mittaan lisää kurjuutta. Leikkaaminen ei uudista, se vain leikkaa. Ja nyt tarvitaan uudistumista.

Jos halutaan aidosti tehdä enemmän hyvää suuremmalle joukolle, täytyy keksiä uusia tapoja tehdä, täytyy uudistaa prosesseja, täytyy innovoida — ja siihen ei paukut riitä, jos vyö on kiristetty niin, ettei veri kierrä aivoissa.

Toisiko tekoäly meille luovuuden, kekseliäisyyden ja UNELMOIMISEN takaisin työelämään? 

Mikään uusi ei synny, jos kaikki aika menee oravanpyörässä juoksemiseen. Uudet ideat syntyvät kahvitauoilla, happihyppelyillä, kun ei ole kiire eikä pakko.

Vapauttaako tekoäly meidät olemaan taas ihmisiä? Ei operatiivista puuroa mättäviä tehokkuusajattelun pelinappuloita vaan luovia, uteliaita yksilöitä, jotka tekevät hyvin ja paremmin, jos siihen annetaan mahdollisuus.

Työn määrä ei ole vähenemässä. Nyt pitäisi miettiä tarkemmin, mitä me tehdään ja miten me se tehdään. 

Microsoftin raportin mukaan myyntityötä tekevät säästivät keskimäärin 90 minuuttia per viikko, kun he saivat käyttöönsä Copilotin. 1,5 tuntia viikossa lisää aikaa! Kun se skaalataan, vaikutus on melkoinen.

Tekoäly auttoi myynnin ammattilaisia esimerkiksi etsimään tietoa nopeammin, tekemään hallinnolliset työt tehokkaammin ja personalisoimaan asiakaskontaktointeja. Laajempi testiryhmä hyödynsi tekoälyä sähköpostien luonnosteluun, palaverimateriaalien läpikäymiseen ja sisältöjen laatimiseen.

👉 Tärkein kysymys juuri nyt on, mihin te käytätte sen vapautuvan 90 minuuttia? Juoksetteko samaa rataa vähän kovempaa? Vai lähdettekö kehittämään sitä rataa paremmaksi? Ehkä häivytte radalta kokonaan ja siirryttekin liikkumaan ilmateitse ihan uudella kulkupelillä!

Tämän valinnan tekemiseen kannattaa käyttää hetki aikaa. Ainakin se 90 minuuttia 😅

Tutustu muihin artikkeleihin

Laita viesti WhatsAppiin!