Mitä ChatGPT:n uudistus tarkoittaa? Näissä julkistuksissa raivostuttavaa on erittäin epämääräinen viestintä 😠 Luvataan maat ja taivaat, mutta kun yrität löytää selkeää listaa tai taulukkoa uusista ominaisuuksista, niiden käytettävyydestä tai siitä, mikä konkreettisesti muuttuu maksullisessa ja ilmaisessa versiossa, joudut tekemään salapoliisityötä ja kenttätutkimusta.
OpenAI:n help-osiosta löytyi jonkinlainen listaus. Tässä koonti siitä ja omasta selvitystyöstäni:
💡Selvää on, että uusi GPT4o on nyt julki, ja siinä on monia aidosti huikeita parannuksia!
💡Uusi malli ymmärtää pidempiä tekstejä, laajempia konteksteja ja ymmärtää ylipäätään kieltä entistä paremmin. Se on nopeampi kuin edellinen malli ja “fiksumpi”. Lanseerauksessa luvataan myös mm. mahdollisuutta jakaa näyttöä ChatGPT:n kanssa, mikä olisi esim. neuvontatilanteissa aika siistiä.
💡OpenAI lupaa monia aiemmin maksullisia ominaisuuksia rajoitetusti nyt ilmaiseksi kaikille: omien tiedostojen käsittely, verkon selaus, GPT:t, jne.
💡Tilien ominaisuuksia päivitetään vähitellen. Osalla siis uudet ominaisuudet on käytössä jo, osalla ei. Esim. oma ilmaistilini ei ole päivittynyt, maksullinen tili on.
💡Ilmaisversiossa voi käsitellä kuvia, jos versio on päivittynyt. Voit siis esimerkiksi lähettää kuvakaappauksen vaikka Elementorista tai excel-taulukosta ja kysyä apua jonkin tehtävän suorittamiseen.
💡Ilmaisversioon ei ilmeisesti vielä voi ladata muita tiedostomuotoja, esimerkiksi pdf-, excel- tai word-tiedostoja. Tämä mahdollisuus nostaa tekoälyn hyödyntämisen uudelle tasolle, ja tämä ominaisuus oli jo aiemminkin maksullisessa ChatGPT:ssä.
💡Ilmaiskäyttäjillä on rajallinen pääsy uusiin ominaisuuksiin. Pääsy uusimpaan moottoriin riippuu senhetkisestä ruuhkatilanteesta. Jos raja tulee vastaan, ChatGPT hyppää automaattisesti vanhempaan versioonsa.
💡Uusi malli juttelee mobiiliversiossa huomattavasti nopeammin kuin vanha. Tässä on huomattava eri! Eli jos olet tykännyt käyttää äänitoimintoa, sen käyttäjäkokemus on todella paljon parempi.
💡Monia luvatuista uudistuksista ei ole vielä saatavilla – esim. luvattu näytönjakomahdollisuus. Tyypillistä.
Ei siis auta kuin odotella! Mutta jos yhden toiveen voisin OpenAI:lle esittää: Selkeämpää asiakasviestintää kiitos, vähemmän markkinointipöhinää. Jos tarviitte apuja @openai, olen käytettävissä ✋
Linkki OpenAI:n help-centerin juttuun, jossa blogausta enemmän käytännön konkretiaa.
Haluatteko taklata tekoälyn? Autan mielelläni, laita meiliä tai WA:ta: pinja@konsultointivalkonen tai 0505750485.