Saiko toimari taas loistoidean, joka valuu sun työpöydälle ja lopulta mediatiedotteeksi lehtien roskakoriin? 😅 Vähän kärjistäen nyt tämä, mutta kuinka moni viestintää tekevä tunnistaa ilmiön? 🙋‍♀️ Jaakko Kilpeläisen Ansaittu julkisuus -kirjassa asia sanoitetaan näin: “Suuri osa tiedotteista tehdään siksi, että yrityksen johto vaatii tiedotteen tekemistä.”

Yli 10 vuotta toimitusten sähköpostilaatikoita peranneena voin kertoa teille, että seuraavat aiheet eivät yleensä ylitä uutiskynnystä:

🔹Tuoteuutuudet​

🔹Tavoitteet​

🔹Strategiapäivitykset, visiot ja organisaatiomuutokset​

🔹Sopimukset ja asiakkuudet

Tällaisissa teemoissa tärkeintä on keskittyä viestimään ensisijaisesti omalle henkilöstölle tai markkinoimaan uutuuksia asiakkaille. Mediaa eli laajaa yleisöä listassa olevat asiat eivät yleensä juurikaan kiinnostele.

Kun suunnittelet mediatiedotetta, älä ajattele, että teillä on sairaan kiinnostavaa kerrottavaa. Keskity tunnistamaan, mikä median lukijoita puhuttelee ja kiinnostaa.

Lukisitko itse uutisia yrityksen X uudesta sivukonttorista Juupajoella tai siitä, että organisaation Y uudet arvot ovat avoimuus, rohkeus ja yhteistyö? Tai siitä, että Keksitehtaan uudessa innovatiivisessa välipalapatukassa on rusinoiden sijaan nyt pähkinää? Niinpä.

Jotta tiedotteesi menee läpi, sen pitää ylittää uutiskynnys. Minkälaisista asioista uutiskriteerit muodostuvat? Esimerkiksi näistä:

🔹Ajankohtaisuus.​

🔹Yhteiskunnallinen merkittävyys.​

🔹Paikallisuus.

🔹Muutos.

🔹Raha.​

🔹Ansaitut palkinnot ja kunniamaininnat.​

🔹Ihmisten tarinat ja kokemukset.​

🔹Tilastotiedot, kunhan kaivat niistä uutisen valmiiksi esiin.

Tiedotteessa on oltava jotain, millä on merkitystä laajemmalle joukolle ihmisiä. Tiedote ei palvele vain teidän tarpeita vaan ensisijaisesti sen on tarjottava jotain median lukijoille merkityksellistä.

Käännä siis katse omasta organisaatiosta ulospäin! Lue lehtiä ja kiinnitä huomiota siihen, minkälaisia juttuja itse luet. Sisällöntuottajan lisäksi olet itsekin sisältöjen kuluttaja. Asetu siis lukijan saappaisiin, kun lähdet etsimään tiedoteaiheita organisaatiostasi!

Mitä lähempänä ihmisten arkea aiheesi ovat, sitä todennäköisemmin media löytää niistä tarttumapintaa.

Kooste pohjaa tämän aamun koulutukseeni, jonka verin MMA:n jäsenille ansaitusta mediasta. Entisenä journalistina puhun aiheesta tosi mielelläni! Viestijöiden ja median välisen ymmärryksen ja yhteistyön lisääminen on kaikkien etu 💚

Kaipaatko tukea mediaviestintään? Tutustu viestintäkoulutuksiini Palvelut-sivultani tai kysy räätälöityä toteutusta!

Tutustu muihin artikkeleihin

Laita viesti WhatsAppiin!